שלושה טיפים - איך ליהנות ממתוקים מבלי לשלם את המחיר

פורסם ב: ynet בריאות 2/10/2012

how-to-enjoy-sweets-1

 

 שלושה טיפים - איך ליהנות ממתוקים מבלי לשלם את המחיר - לרזות בלי לסבול

מאת: ניר הדס           

 

משחר האבולוציה הוטבע באדם הדחף למזונות מתוקים, על מנת לספק לנו מרץ והנאה מיידית. אבל מה עושים כאשר הכמיהה הטבעית לסוכרים הופכת להתמכרות, לעודף שומן, לקושי לרזות ושאר מרעין בישין? המאמר מביא 2 טיפים מנצחים ועוד טיפ בונוס למתקדמים.

 

 

רובנו מכירים את הנטייה להשתוקק לטעם המתוק בתום הארוחה, שאף הקמנו לה מחלקה משל עצמה
עם השם האלגנטי "קינוח", או לדחף הפתאומי למתוקים שתוקף אותנו בין הארוחות שמכונה לעיתים
בשם החיבה "נשנושים".

 

 

אלא מה? בתום ארוחה יש לעודפי קינוחים אפקט של תוספת קלורית מיותרת מבחינת הצריכה
האנרגטית שבאה על סיפוקה בארוחה עצמה ולכן תתווסף ברוב המקרים לעודפי השומן בגוף.

 

לנשנושים של מזון על בסיס פחמימות פשוטות (סוכרים וקמח לבן) בין הארוחות, יש השפעה בעלייה
חדה ברמת האנרגיה וירידה חדה שבאה בעקבותיה (אחרי כ-20 דק') ואז מורגשת נפילה בחיוניות
ועייפות וחוזרים להשתוקק למתוק. כך הדפוס ההתמכרותי חוזר על עצמו שוב ושוב כשהנזק מצטבר
וכך מצטברת גם התוספת הקלורית המיותרת, מבלי שאנו זוכים לסיפוק ארוך טווח ומשמעותי.

 

בקרה וניהול נבון של הדחף הטבעי, יאפשרו לנו ליהנות ממזון שעושה טוב לנשמה
מבלי לשלם את המחיר של יציאה מאיזון (רמת הסוכר ומשקל הגוף) והגזמה.

 

אז מה כדאי לעשות כשהדחף מתעורר?

1. מומלץ להמיר נשנושים על בסיס סוכר וקמח לבן, כמו ממתקים וחטיפים, לנשנושים שהינם
גם מתוקים, גם מועילים לבריאות וגם מפיקים אנרגיה לטווח ארוך יותר.
כמה דוגמאות הן: מנת פרי, מנת פירות יבשים, מקלוני גזר, ארטיקים דלי קלוריות קנויים
או בייצור עצמי
על בסיס מיץ פירות טבעי, אייס קפה מוקצף על בסיס חלב, כמה שקדים/אגוזים עם דבש , יוגורט טבעי
עם פרי טבעי או עם מעט דבש/ מולסה/ אגבה/ סטיוויה או כל ממתיק טבעי אחר וניתן להשתמש באלה
ואחרים גם בדרכים יצירתיות נוספות.  

 

2. להמלצה הכללית לפריסת המזון ל 5 ארוחות ביום, שלוש עיקריות ושתי ארוחות ביניים קטנות,
יש תועלת לא רק בשמירה על חילוף חומרים מוגבר, אלא גם מאפשרת להיעזר בארוחות הביניים
לשמירה על רמות סוכר מאוזנות ומניעת הדחף למתוקים.

ארוחות ביניים אלה, תכלולנה למרות כמותן המוקטנת, את כל אבות המזון. מנת פרי עם יוגורט טבעי,

how-to-enjoy-sweets-2או כמה פירות יבשים אם מעט אגוזים או שקדים הן דוגמאות טובות.

 

3. לבסוף, הרשו לי להציג בפניכם את "שיטת שלושת הביסים" או "שיטת 3 על 3". 
שיטה זו  מסתמכת על העובדה שחשקים שמתעוררים, אם איננו מגיבים עליהם, 
הם הולכים ונמוגים כלעומת שבאו, עד הפעם הבאה.

שיטה זו אינה מתאימה לכולם ומצריכה שליטה עצמית. כל אחד יכול לענות לעצמו בכנות,
האם השיטה מתאימה לו או לא. מי שמנסה פעם פעמיים את השיטה ולא מצליח,
אז כדאי שיפסיק לנסות וישתמש בסעיפים 1 ו- 2.

 

אז מה עושים? לוקחים את הקינוח ונוגסים ממנו ביס אחד (רגיל ולא מגזימים),
לועסים לאט ומתענגים בריכוז רב על כל הטעמים. אז מזיזים את המנה הרחק מאיתנו
או מפנים אותה מהשולחן כליל, מתזמנים הפסקה של שלוש דקות, שבה נשארים עם הטעם
אך רצוי להעסיק את עצמנו בשיחה או דברים אחרים. אז מחזירים את המנה ולוקחים ביס שני
וכך הלאה. המנסים את השיטה לראשונה מופתעים ברוב המקרים לגלות שבתום שלושת הביסים
ויתכן בהחלט שגם קודם, לא רוצים להמשיך לאכול את הקינוח כלל.

 

למרות הדחף הטבעי שלנו למתוק, אנו בהחלט יכולים לתרגל שיטות לניהול הדחף הזה ולאזן אותו.
כך אפשר גם להישאר בריאים ולשמור על הגזרה וגם ליהנות מהחיים!

 

 

קישור לכתבה ולתגובות כפי שפורסמה: 

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4274362,00.html

how-to-enjoy-sweets-3

חדשות - חם באתר !

 

סנסה