פעילות גופנית לקטינים

איך מתאימים פעילות גופנית לילדים ולנוער, הנחיות לאימון ואיך מניעים את ילדכם לפעולה


exercising-on-a-gym-ballמאת: ניר הדס   21/07/12

 

הגישה היעילה והבטוחה, להתאמה של פעילות גופנית לקטינים וטיפים להנעה לפעולה

1. התועלות של הפעילות הגופנית בגיל צעיר

אורח החיים של ילדים משתנה במהירות. "שעות המסך" הממוצעות העולות במהירות ובילוי הזמן במצב נייח, שינו לחלוטין את הרגלי הילדים והנוער בהשוואה לדורות הקודמים. הפעילות הגופנית והמשחק בחוץ כמעט ואינם מצויים במקומותינו. יותר ויותר צעירים אינם פעילים עוד גופנית. ה"פעילויות של פעם" אינן אטרקטיביות עוד ואינן יכולות להתחרות בכוח הגירוי של תוכניות טלוויזיה ופעילות וירטואלית. 

 

הבעיות, הגופניות ואחרות הנובעות מכך, הן רבות מספור וגובלות בממדי מגפה של ממש. תופעות שכיחות
למגמה זו הן: העלייה הקבועה בשכיחות מחלת הסוכרת, השמנת היתר, ליקויי יציבה, הפרעות קשב וריכוז,
בידוד חברתי, דיכאון ועוד. 
הפעילות הגופנית היזומה (בנוסף להרגלי התזונה הנכונה), בדוגמא אישית
ובעידוד ההורים, היא המענה היחיד לאיזון המגמה המסתמנת.

 

הרגלי החיים מתקבעים בגיל צעיר והסיכוי גבוה שאלה ילוו את המתבגר בשארית חייו. סיכוייו של ילד
הסובל מהשמנת יתר להפוך למבוגר שמן, גדולים ב 80% מהממוצע. הסיכוי של ילד שמן לפתח עמידות לאינסולין (סוכרת),
גבוה פי 15! מילד רגיל - לפתח יתר לחץ דם, פי 10! - הפרעה בפרופיל שומני הדם, פי 5! ותמותה מוקדמת כמבוגר, פי 2.5!!

 


articlr-children-exercise-2לפעילות הגופנית אפקט מניעתי בהיבטים רבים מעבר להשמנת יתר בלבד
סיכויי התחלואה בגיל מבוגר של מחלות רבות כמו: מחלות לב וכלי דם, טרשת עורקים, סוכרת מסוג 2, מחלת האלצהיימר, אוסטיאופורוזיס ועוד, יורדים דרמטית בעקבות פעילות סדירה מגיל צעיר.

 

הפעילות הגופנית בגיל צעיר, מחזקת את צפיפות העצם ונשארת כ"נכס" לכל החיים. ניתן להעלות את צפיפות העצם עד גיל 30 בערך, כשעיקר החיזוק יתאפשר בגיל ההתבגרות (אחרי גיל 30 מדובר יותר בשימור הקיים, החשוב כמובן גם הוא).

 

הפעילות הגופנית מחזקת את כישורי החיים של המתבגר באופנים רבים. הפעילות מהווה מסגרת חברתית השתייכותית, מעלה את יכולת הריכוז, את המשמעת העצמית, את היכולת לדחות סיפוקים, מחזקת את הביטחון ואת הדימוי העצמי.

 

אימוני כוח/התנגדות לקטינים יעילים במיוחד- הם מחזקים את השרירים והעצמות בדרך אפקטיבית ביותר
ובנוסף, הם משפרים ביצועים ספורטיביים, מעלים את היכולת לרכישת מיומנויות חדשות ותורמים רבות בתחום המנטאלי.
אימון כוח, הוא מהבטוחים ביותר בהיבט של מניעת פציעות, במסגרת של הדרכה מקצועית.
 

 

בהקשר זה, כדאי להזכיר את חוק הספורט ואת הסיבות לשינוי שחל בו לאחרונה. חוק הספורט המקורי (88)
וחוק מכוני הכושר (94), הגבילו כניסה של ילדים מתחת לגיל 14 לחדר הכושר כשנקודת המוצא להגבלה הייתה
שאימון כוח עלול לפגוע בצמיחה התקינה של ילדים. הלוגיקה מאחורי השקפה זו מובנת והמיתוס חוזק,
ממראות כמו מרימי משקולות מהגוש המזרח אירופי בעלי המראה ה"גוצי- דחוס".

 

נאמר בנקודה זו שכל המחקרים הרבים שנעשו בנושא זה, הגיעו למסקנה חד משמעית אחת – 
אימון כוח אינו פוגע ואינו מאט את הצמיחה כלל! כמובן, שאין לבצע תרגילים בעלי פוטנציאל לפגיעה שלדית,
אלא שהלחץ המופעל באימון התנגדות על העצמות והשרירים, 
רק מחזק אותם ואינו פוגע בהתפתחות. 
הפרעות הגדילה של ספורטאים תחרותיים מסוימים, נובעות משימוש בחומרים אסורים, הפרעות אכילה או גנטיקה.

 

כתוצאה מהצטברות ההוכחות המחקריות, שונה חוק הספורט, המתיר במתכונתו המעודכנת (05), כניסה של ילדים לחדר
הכושר החל מגיל 6. למרות זאת, נציין שאין המכשור ברוב חדרי הכושר המיועדים לאוכלוסייה הבוגרת, מתאים לאימון ילדים.

 

2. הנחיות לאימון אפקטיבי לצורכי שיפור במדדי הכושר והבריאות באימון ילדים:

א. המלצות כלליות לאימון קטינים בחוגים ובמסגרות ספורט שונות:

-  אימון קטינים, בהחלט עדיף שיבוצע במסגרת מקצועית כלשהי. אימון ילדים מצריך תעודת הסמכה ספציפית  לאימון קטינים.

-  אין להגיע לתשישות מוחלטת. 

-  צורך בגיוון התרגול ובמניעת שעמום

-  שימוש באמצעים להמחשת ההתקדמות ולחיזוק המוטיבציה – מדדים, נקודות זכות, מדליות, פרסים וכד'

-  בדרך כלל כדאי לעורר את היצר התחרותי.

-  מניעה של תחושת כישלון ועידוד קבוע.

-  ברור מוקדם של המוטיבציה האישית והדגשת השיפור באלמנטים אלה בהמשך.

 

ב. הנחיות לאימון קטינים בחדר כושר

-  שימוש במכשור יעודי מותאם לילדים.

-  שימוש מבוקר במשקולות חופשיים ואימון מתון של עד 75% בממוצע מהיכולת המרבית.

-  הקפדה רבה על רכישת המיומנות הנכונה, בביצוע התרגילים, לפני העלאת המשקל/העומס.

-  הסתפקות בשני אימונים שבועיים בחצי השנה הראשונה ובהמשך מקסימום שלושה .

-  עדיפות למספר תרגילים רב על פני מספר הסטים לכל תרגיל, שילוב של תרגילים דינאמיים (מסירות עם     

   כדור כוח, שימוש בדלגית וכד') ואפשרות לשילוב משחקים באימון. 

-  שימוש רב בתרגילים כנגד משקל הגוף.

-  משכי "אימון אירובי" קצרים וגיוון בין סוגי האימון (או המכשירים) האירוביים. אפשרות לאימון דמוי "אימון

   מחזורי" וגיוון רב ככול שניתן.

 

3. איך לגרום לכך שהפעילות תהפוך לדרך חיים קבועה, אותה יאמץ המתבגר לכל החיים

נושא המוטיבציה וההפנמה של פעילות גופנית כדרך חיים, הינו מורכב ומערב אלמנטים מנטאליים ורגשיים.
בנוסף, כל אדם שונה מרעהו ויש להתייחס לנושא באופן אישי.

ניתן לחלק את אוכלוסיית המתאמנים לשלוש קבוצות (תקף גם למבוגרים) ומחלוקה זו ניתן להסיק את המסקנות האישיות:

א. אלה שעושים פעילות "כי צריך". ההנעה מהמקום של: כולם אומרים, הרופא אמר, ההורים לוחצים וכך הלאה, סופה שלא להאריך ימים.

ב. אלה שנהנים מהתוצאות של הפעילות, כמו הבריאות, המראה, ההשתייכות, הביטחון ובעיקר ההרגשה הטובה. 
    אלה יתמידו בפעילות מכיוון שכבר הבינו את התועלת ומבינים את ההשלכות בוויתור על התועלות. 

    כדי להגיע להבנות אלה, יש לעבור תקופה ראשונית של התמדה, מכיוון שהתוצאות של הפעילות לרוב אינן מיידיות. 
    בשלב הזה הרבה מתייאשים וחבל, כי לאחר כמה שבועות של אימון אפקטיבי בהחלט רואים את התוצאות.

   * טיפ - ההרגשה הטובה היא מיידית וזיהוי התחושה הזו הוא מניע נהדר לעבור את התקופה הראשונה, עד ששאר השיפורים הופכים מוחשיים.

ג. אלה הנהנים מהתוצאות ומהפעילות עצמה. אלה המאושרים שיתמידו בפעילות כל חייהם וגם ייהנו ממנה.    

   * טיפ - ההנאה היא ההנעה הטובה ביותר!

 

4. המלצות להורים - איך להניע ילד לפעולה

הדבר האחד שיניע את הילד וישמור על רצף של פעילות לאורך זמן, הוא הרצון, הרצון שלו ולא שלנו ההורים.
אי אפשר לכפות על הילד לעשות משהו שהוא אינו רוצה. הפחדות, איומים, שוחד וכולי, לא יניבו את התוצאה הרצויה.

 

אז מה כן ניתן לעשות? השאלה היא מה רוצה ילדכם מאוד שמתחבר לתועלות של הפעילות הגופנית? 
האם הוא רוצה להשתייך חברתית? מה הפעילויות של החברים שלו? אולי אחד מהם לפחות, נמצא במסגרת אימונית?

 

אולי הוא יכול לקבל השראה מהדוגמא האישית שלכם? זו יכולה להיות הזדמנות עבורכם להתחיל בפעילות,
או להפוך את השינוי באורח החיים לפרוייקט משפחתי משותף? 

האם ילדכם רוצה לרזות? האם להיות חתיך או חתיכה? אולי הילד רוצה להיות חזק? זקוף? לשפר את הביטחון? 
את המעמד החברתי? לשפר את יכולותיו ואת נקודת הזינוק שלו להמשך החיים? וכך הלאה.

מה שחשוב זה הילד שלכם! מה מתאים לו? מה הוא אוהב לעשות? מה אהב לעשות כשהיה קטן? מי יכול להוות מודל לחיקוי עבורו? 

 

אחרי שהשקענו מחשבה מעמיקה, רעיון טוב יהיה להזמין את ילדכם לשיחה רגועה ולשאול אותו לדעתו ורגשותיו.
אז נותנים לו לדבר, תוך שאנו קשובים בדריכות ונותנים כבוד רב לדבריו. 
לא כדאי להרצות או להטיף!
כן כדאי לתת לילד להגיע לתשובה בעצמו ואז זו תהיה התשובה שלו ואותה הוא ינצור!

התשובה תכלול מענה למשהו שהוא מאוד רוצה וגם תעשה לו טוב. תשובה כזו תעורר תחושה של שמחה. 
אם כך נעשה, הסיכוי הוא גדול, שזו תהיה המתנה שלכם לילדכם שאותה הוא יטמיע לכל החיים.

 

קיבוע של הרגלים טובים לחיים קל במיוחד לעשות בגיל צעיר. הפעילות שיעשה ילדכם עכשיו,
תהיה לו נכס גדול לחיים בהרבה מובנים. ילד שעוסק בפעילות גופנית היא ההצלחה שלנו כהורים
והצלחתנו כהורים להנחיל את אורח החיים הבריא לילדינו היא מהמתנות הנהדרות ביותר שאנו יכולים לתת להם.
      

 

** למאמר שמרחיב בנושא איך הורים יכולים לעודד את ילדם לעשות פעילות גופנית:   ליחצו כאן>>

 

** במקרים שכל זה אינו עוזר וילדכם אינו משתף פעולה, לא כדאי לוותר ולהשלים עם המצב.
   החשיבות של הפעילות הגופנית לגופו ולנפשו של ילדכם גדולה מידי בכדי להרים ידיים. פנו לתמיכה
   ובתהליך של מספר שיחות עם 
מאמן להנעה ולחיזוק המוטיבציה, מומחה לאימון כושר לילדים ונוער,
   בעל ניסיון רב ושורת הצלחות ארוכה בתחום זה, נחולל את פריצת הדרך המיוחלת.  
 
    

   לתיאום פגישה ליחצו כאן>>

   

חדשות - חם באתר !

 

סנסה