פעילות גופנית ואיך היא יכולה לתרום להתחדשות תאי עצב במוח?

האם פעילות גופנית יכולה לשפר את הפעילות הקוגניטיבית שלכם?

 

פעילות גופנית ואיך היא יכולה לתרום להתחדשות תאי עצב במוח?

מאת: ניר הדס

האם פעילות גופנית יכולה לשפר את היכולת הקוגניטיבית שלכם?
יותר ויותר חוקרים מתחילים להוכיח שכן! מחקרים עדכניים מראים כי פעילות גופנית
גורמת לתהליך המכונה כעת "התחדשות נוירולוגית" כלומר, יכולתו של המוח להסתגל
ולייצר תאי מוח חדשים ללא קשר לגילכם.

פעילות גופנית ומוח

ההיפוקמפוס, אזור במוח הקשור ללמידה וזיכרון הוא מועד יותר לגדילה של תאי מוח חדשים כתוצאה מפעילות סיבולת (אירובית).
המחקר הראה שפעילות גופנית ממריצה ייצור של חלבון מסוים המגרה את צמיחתם של נוירונים חדשים וסינפסות חדשות.
כלומר, פעילות גופנית יוצרת שינויים ביוכימיים המחזקים ומחדשים לא רק את גופכם אלא גם את מוחכם.

המחקר כוון לרתימת היתרונות שבפעילות גופנית.
החוקרים מאמינים כעת כי ניתן לשחזר את האפקט שיוצרת הפעילות הגופנית,
כלומר, ע"י הוספת אותו חלבון לתוך גלולה.
הם מאמינים כי תרופה מסוג זה יכולה לסייע לחולים הסובלים מהתדרדרות קוגניטיבית,
כולל אנשים עם שלב התחלתי של אלצהיימר ופרקינסון.
עד כה, אגב, ההשערה נבדקה אך ורק על בעלי חיים.

באופן אישי -

אני לא מאמין שאפשר "לעבוד על הגוף" לאורך זמן.
גם אם גלולה יכולה לחקות פעולה ביולוגית ספציפית שהפעילות הגופנית מייצרת,
כמו הגברת ייצורו של חלבון או כימיקל כזה או אחר,
זה לעולם לא ייצר לכם את כל התועלות הבריאותיות שמספקת הפעילות הגופנית שהן מרחיקות לכת הרבה יותר.

בזמן שפעילות גופנית אמיתית יכולה להציע לכם שפע של תועלות בו זמנית,
גלולה יכולה לספק לכם רק תועלת אחת בכל פעם ותעלה לכם,
מן הסתם, הרבה יותר כסף כדי ליצור את אותו האפקט.
ומי מבטיח שלאותה גלולה לא יהיו תופעות לוואי כתוצאה מחומרים אחרים המצויים בה?

לפעילות גופנית יש אינספור השפעות חיוביות על הגוף

לא רק על סיבי השריר והמוח,
אלא גם על המערכת החיסונית, הבטחון העצמי, החשק המיני,
תחושת הרווחה הכללית ועוד.
כדי "לחקות" את כל היתרונות הללו תצטרכו למעשה חופן של גלולות מסוגים שונים –
וגם אז הם לא יוכלו לייצר את התועלת הסינרגטית (מהמילה סינרגיה) שיש לפעילות גופנית על גופכם ונפשכם.

לדוגמא, חוץ מהגברת הזיכרון ויכולות הלמידה,
פעילות גופנית קבועה היא גם "הנשק הסודי" להתגברות על דיכאון,
מייצרת הורמונים המעוררים תחושה טובה ומפעילה נוירוטרנסמיטורים
(תאי עצב) האחראיים על שליטה במצב הרוח במוח. לאחרונה התגלה שהיא גם מסייעת
להפחתת חרדה והופכת את המוח לשקול יותר בעתות לחץ.

בריאות מוחכם קשורה באופן ישיר לפעילות גופנית. מה התועלות שאתם יכולים להפיק ממנה?

  • הגברת הייצור של רכיבים המגנים על העצבים.
  • שיפור והגברה של זרימת הדם למוח.
  • חיזוק נוירונים הקשורים בהתפתחות והישרדות.
  • הפחתה בחלבונים שבכמות גדולה עלולים להזיק למוח (לדוגמא בטא עמילואיד המקושר למחלת האלצהיימר).

בכל מקרה, ברור שעדיף לכם להיות פעילים גופנית-

כדי לעשות זאת על הצד הטוב ביותר אני מציע שתבנו לכם תוכנית אימונים מקיפה
הכוללת את שלושת מרכיבי האימון האפקטיבי: אירובי, כח וגמישות.
אבל אם זה נראה לכם כרגע "גדול עליכם", תנועה, גם אם אינה במסגרת פעילות גופנית פרופר,
היא קריטית לבריאות תקינה.
החדשות הטובות הן שיש לכם אפשרויות בלתי מוגבלות לתנועה במשך היום;
מעבודות הבית, גינון, בישול, משחק עם הילדים ואפילו התרוממות מישיבה על הכסא כל כמה דקות.
התחילו ממה שאתם מרגישים שאתם יכולים לעשות ומשם התקדמו בהדרגה.

באופן אידיאלי-

כדאי לכם להפוך את הפעילות הגופנית לחלק בלתי נפרד מחייכם מגיל צעיר ככל האפשר,
אך לעולם לא מאוחר מידי להתחיל.
גם "אזרחים ותיקים" שלוקחים על עצמם לעסוק בפעילות גופנית יכולים לשפר את יכולותיהם הקוגניטיביות.
פרופ' מאוניברסיטת פיטסבורג גילה כי בוגרים בין הגילאים 60-80
העוסקים בפעילות גופנית מתונה (30-45 דקות 3 פעמים בשבוע במשך שנה)
הגדילו את נפח ההיפוקמפוס שלהם בשני אחוזים.
בגיל שבו בד"כ אנשים חווים אבדן זכרון, אותם אנשים יכולים ליהנות מזיכרון משופר".

אותו פרופ' מצא גם קשר בין רמות גבוהות של כושר גופני לקליפת מוח גדולה יותר באונה הקדמית.
הוא כינה את הפעילות הגופנית "אחד הטיפולים הלא תרופתיים המבטיחים ביותר לשיפור בריאות המוח".
אחת הבשורות הגדולות ביותר ממחקרים כאלה היא שהתדרדרות מנטאלית היא לא משהו מובן מאליו או בלתי נמנע
ושפעילות גופנית טובה למוחכם כפי שהיא טובה ליתר גופכם.

כפי שנתכתב במגזין פורבס-  

"לא זאת בלבד שמחקרים הראו שניתן לשייך צמיחה של תאי מוח חדשים
באמצעות פעילות גופנית אלא שהיא תהפוך להיות בסופו של דבר "תרופת מרשם".
"תרופת מרשם"?! כמו חזון אחרית הימים!  כמי שעוסק בתחום עשרות בשנים ומרגיש את הדבר על עצמי,
באופן פיזי ואינטואיטיבי וגם טוען כך לאורך הדרך ללא אסמכתאות,
הגיבוי המדעי לתמורה הוא פשוט סיפוק אדיר ועונג צרוף. רק בריאות לכולם!


להורדת הספרון החינמי "אימון גופני אפקטיבי-איך להגיע לתוצאות" לחצו כאן!

חדשות - חם באתר !

 

סנסה