על עיסוי והגברה של חילוף החומרים

Rate this item
(0 votes)

איך זה עובד וטיפים ליישום עצמי. מאת: מיכל דורון

 

איך עיסוי משנה את פעולת חילוף החומרים בגוף? מסע אל הגוף וטיפים ליישום עצמי

 

חילוף החומרים, הוא התהליך שהופך מזון או שומן לאנרגיה והוא בעל קצב מסוים אצל כל אדם.
עוצמת התהליך שמכונה בלשון מקצועית גם מטבוליזם, או בשפה עממית "שרפת קלוריות",
מושפע וניתן לשינוי ע"י גורמים רבים. מאמר זה יעסוק בהשפעותיו של העיסוי על חילוף החומרים.

 


חלק ראשון – הקשר בין עיסוי וחילוף חומרים

 

לפני שניגע בקשר שבין עיסוי לחילוף חומרים, כדאי להבין שחילוף החומרים הינו תהליך
המתרחש ביצורים חיים ושבו מתרחשת קליטה של חומרים מהסביבה, עיבודם, הפקת אנרגיה ופליטת הפסולת.
הקצב האישי של חילוף החומרים מושפע בעיקר מגנטיקה אך מושפע גם מגורמים נוספים, כמו:
התזונה, פעילות גופנית, רמות החרדה והמתח הנפשי, שעות השינה ועוד.

 

על מעגל הקסמים – סטרס, קורטיזול וצבירת שומן כבר שמעתם?

 

ישנם כיום מחקרים רפואיים רבים שמראים איך מתח נפשי גורם לעליה במשקל.
עליה במשקל, ידוע מכבר, גורמת למחלות כרוניות. כתוצאה ממתח,
מתגברת הפעילות של הורמון בשם קורטיזול, המוכר גם כ"הורמון הלחץ".

 

ההשפעה המדכאת על הקצב של חילוף החומרים תהיה מיידית והסיבה להאטה תהיה
שכשהגוף מקבל אותות של "סטרס" מופעל בו מנגנון הישרדותי טבעי.
מחקרים מוכיחים שאנשים שמפרישים כמות גבוהה של קורטיזול כמענה למצבי דחק, אוכלים יותר וכך עולים במשקל.

 


אז איך ניתן להשפיע על חילוף החומרים בגופנו?

 

דרך אחת, היא על ידי העלאת מסת השרירים. ככל שמסת השריר גדלה הגוף כולו יזדקק ליותר קלוריות.
מכיוון שרובה של שריפת הקלוריות נעשית על ידי תהליכים אירוביים,
אז אם נעביר כמות גדולה יותר של חמצן לשרירים, גם כמות הקלוריות הנשרפות תגדל.
זוהי סיבה נוספת להתחיל ולהתמיד בפעילות גופנית ולשלב תרגילי כוח בשגרת האימון.

 

דרך נוספת היא לשלב בחיים הרגלים וטכניקות כגון – מדיטציה, תרגילי נשימה, דמיון מודרך.
אלו כלים להגברת המודעות וחשוב להיות מודעים לאופן שבו אנחנו מגיבים למתח.

 


ומה לגבי העיסוי?

 

עיסוי הוא אומנות ריפוי עתיקת יומין, אבל היום כבר יש הוכחות מדעיות שהעיסוי הוא שיטה יעילה
לטיפול במחלות מודרניות, לצד ובשיתוף הרפואה הקונבנציונלית.
לעיסוי בכלל ולעיסוי הרפואי בפרט, יש השפעה מגוונת על תהליכים מטבוליים בגוף.
השפעה על זרימת הדם ועל פעילות המערכת הלימפתית הוכחה כיעילה ביותר וכן ההשפעה על המערכת החיסונית.

 

בנוסף, תתגבר הפרשת הפסולת בהשתנה ותעלה כמות ההמוגלובין וכדוריות אדומות ולבנות בדם.

 

פעולת העיסוי תשפיע בין השאר על פתיחת חסימות שנוצרו בשרירים כתוצאה ממאמץ יתר או טראומה.
חסימות כאלה גורמות להאטה בקצב זרימת הדם למקום הכואב או לרקמה שנפגעה.
הכאב נגרם ממצב של אצידוזיס (ריכוז גבוה של חומצה בדם) והעיסוי ישחרר חסימות,
יביא לניקוי פסולת ויתרום באופן ישיר להחזרת קצב חילוף החומרים למצב תקין ואף להגברתו.

 

גוף בריא יכול להתמודד ביתר קלות עם לחצים ומשברים.
אני ממליצה לכל אדם: להקפיד על תזונה מגוונת ומאוזנת, על שעות שינה סדירות ומספקות,
על תרגול הרפיה, חשיבה חיובית ועל קבלת עיסוי באופן קבוע כחלק מהתחזוקה השוטפת של הגוף.
לעיסוי יש השפעה כלל מערכתית ובכך מסייע באופן ישיר להשבת האיזון בגוף.

 


ולסיום החלק הראשון, נקודה למחשבה:

 

גוף האדם הוא המכונה המשוכללת ביותר שנוצרה אי פעם.
היא המעטפת שמחזיקה אותנו ביום-יום.
האם מגיע לה תשומת לב נאותה וטיפול מסור???

 נדמה לי שהתשובה ברורה....

 

  חלק שני – מסע אל הגוף וטיפים ליישום עצמי

 

  מסע אל הגוף פנימה...

 

הגיע הרגע שבו אתם מבינים שהגוף שלנו זקוק לתשומת לב ראויה, לטיפול ולתחזוקה שוטפת. 

אתם יוצאים לדרך חדשה, אבל אז יתכן ומתחילים לחלחל פנימה פחדים וקולות שיוצרים מתח גדול,
מעכבים ולפעמים אף עוצרים את קצב ההתקדמות שלכם. הפחדים האלה מקבלים ביטוי של סטרס.

 


מהו הסטרס הזה?

 

הרפואה המערבית מגדירה סטרס כמצב שבו האדם נתקל בדרישות סביבתיות שמאיימות על יכולתו להתמודד איתן. 

הגוף יוצא מהאיזון הטבעי שלו ומגיב בשלושה אופנים: פיזי, מנטלי ורגשי.

 

הסטרס הוא מעין מנגנון פנימי של הגוף שאמור לסייע לנו.
הוא עושה זאת ע"י הפרשת הורמונים שמעוררים את מערכת העצבים הסימפתטית ( זו שמכינה את הגוף למאבק או נסיגה).
תופעות הלוואי יהיו: דפיקות לב מואצות, נשימה מהירה, זרימת דם מוגברת לאברי הפריפריה.
סטרס לאורך זמן, יוצר עומס גדול בכל מערכות הגוף והנפש.

 

אם נבחן את הסטרס בעיניים הוליסטיות, נקבל מצב שבו תנועתו וזרימתו של הצ'י (אנרגית החיים)
יוצאים מאיזון ויוצרים חסימות באזורים שונים בגוף.
אחד הכלים הטובים ביותר לטפל בצ'י הוא טיפול במגע.

 

לשמחתי, יותר ויותר מחשיבים את העיסוי כדרך חיים של בריאות וכלי לרפואה מונעת
מתוך הבנה שכאשר הגוף והנפש נמצאים באיזון, הרבה יותר קל להתמודד עם כל מכשול העומד לפנינו.

 

קצת המלצות?

  

מצאו מטפל מוסמך ומקצועי שיוכל ללוות אתכם בתהליך.
הטיפול הפיזי יעלה את המודעות שלכם אל מה שקורה עם הגוף ובתוכו.
ילמד אתכם לנשום נכון ולהגיע לרגיעה. יפתח את ערוצי האנרגיה החסומים
ויאפשר לכל התהליכים החדשים להתרחש באופן הטוב ביותר.

 

אחת הנקודות שניתן לעסות עצמאית במטרה להוריד את רמת הסטרס היא "מקלעת השמש".

 

   

 

מקלעת השמש


נקודה נוספת נמצאת בנקודת המפגש בין האגודל לאצבע המורה.
תפסו את הנקודה ולחצו פנימה לכמה רגעים. הוסיפו תנועה תוך כדי הלחיצה.

עיסוי יד

 


יש המלצות רבות נוספות להורדת סטרס (כפי שצוין בתחילת הכתבה) אך הדבר החשוב ביותר, בעיניי,
הוא לבדוק עם עצמכם מה עושה לכם טוב, מה מרגיע וגורם לחיוך,
מה גורם לנו להסתכל על החיים באופטימיות וחיוביות.

 

כשנצליח לענות לעצמנו על השאלות האלו ולפנות זמן ואנרגיה כדי להתחיל במסע,
צלחנו בהצלחה כבר חצי מהדרך.

 

       * הקשיבו לגופכם, הוא ידע להראות לכם את הדרך!!

 

מחברת המאמר - מיכל דורון -  מטפלת בכירה בעיסוי רפואי,
מוסמכת לטיפול ב:
Kinesio Taping ומורה לפילאטיס

 

לדף הפייסבוק של מיכל -
"בריאות מכף רגל ועד נפש שיקום תנועתי והשבת האיזון אל הגוף" -
www.facebook.com/maga.goof1

 

לאתר של מיכל -   www.maga-goof.co.il

 

חדשות - חם באתר !

 

סנסה