מאמר אורח - חילוף חומרים ומה ברפואה הסינית אומרים

Rate this item
(2 votes)

מאמר בנושא לחילוף חומרים

מאת: הלנה אלהאור

 חילוף חומרים - מה ברפואה הסינית אומרים

מה אנחנו יכולים ללמוד מהרפואה הסינית בנושא הרזיה
והגברה של חילוף חומרים?
ביקשנו מהלנה אלהאור - טווינה תרפיסטית בכירה 
לשתף אותנו מהידע הנרחב שלה.

זו כתבתה:

 אוכל נכנס לגוף, עובר איזה תהליך, מתפרק, נספג, הופך לאנרגיה זמינה, השאריות נאגרות.

חלק הופך למאגר פחמימה ושמו גליקוגן וחלק לשומן. רוב החלבונים הופכים לאבני בנייה לכל מיני צרכים:
חידוש תאי עור שיער שרירים ועוד.. וחלק יוצא החוצה בעיקר בשתן, בצואה ובזיעה.

בקיצור, חומר גלם הופך למוצר שמתורגם לאנרגיה ואבני בניין. זהו תהליך הכרחי לחיים! ו.. משפיע על המראה החיצוני שלנו.

 

אז מה צריך כדי שיהיה לנו חילוף חומרים מאוזן?

במישור הפיזיולוגי:

-בלוטת תריס: מפרישה הורמון בשם תירוקסין האחראי על קצב וויסות חילוף החומרים.       

-לבלב: שמפריש את הורמון האינסולין אשר שומר על רמות תקינות של סוכר ושומן בדם.

-קיבה: מפרישה את הגסטרין שיוצר חומצת מימן כלורית כדי לשמור על חומציות תקינה בקיבה

גם כדי שעיכול המזון יתחיל וגם כדי לשמור על הקיבה נקייה מחיידקים מזיקים.

-כבד: עובד יחד עם הלבלב בלשמור על רמות סוכר תקינות בדם. בשעות שבין הארוחות 

מפרקים תאי הכבד מאגרי פחמימה ליחידות סוכר פשוטות שיכולות לצאת למחזור הדם.
הכבד מייצר את מלחי המרה שעוזרים בפירוק של שומנים וספיגה של ויטמינים ומינרלים.
כיס מרה: אוגר את מלחי המרה ומפריש אותם בשעת צורך

 

במישור ההתנהגותי:

-תזונה ופעילות גופנית.

 

במישור הרגשי:

-לחץ נפשי, חרדה, צער, לא טוב למטבוליזם!

-ולהפך: שמחה, אהבה, מחשבה חיובית, אילו משפרים פעילות של מערכת העיכול.

*שימו לב כמה שחקנים יש על מגרש העיכול ויש עוד..  הסיפור לא מסתכם בלהכניס קלוריות ולעשות אירובי..

בעולם שלנו יש המון התייחסות לתזונה נכונה ופעילות גופנית. וכך גם ברפואה הסינית 

(תזונה לפי הרפואה הסינית זהו נושא לכתבה בפני עצמה, בנוסף, בסין נהוג לתרגל טאי צ'י מתישהו בין 5-7 בבוקר
וזו נחשבת לשיטת תנועה מחזקת צ'י. זה יהיה ברור יותר בהמשך..).

בכתוב הזה אני מניחה את זכוכית המגדלת דווקא על הגורמים שאולי פחות מוכרים,
המשפיעים על תהליך מופלא זה הנקרא חילוף חומרים. ברפואה הסינית קוראים לו:
טרנספורמציה וטרנספורטציה. הוי אומר: חילוף חומר לאנרגיה (ביוכימית זה מה שקורה, ראו לינק:

http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7%A2%D7%
92%D7%9C_%D7%A7%D7%A8%D7%91%D7%A1
.
ועוד אחד:
http://he.wikipedia.org/wiki/ATP  , ופיזור האנרגיה בכל גוף.

 

במישור הפיזיולוגי-סיני:

-לפי תאוריית 5 האלמנטים שעת הארוחה לא פחות חשובה מהרכיבים שלה. 

פעילות השיא של הקיבה היא בין השעות 7-9 בבוקר. שהיא, ים המזון והנוזלים לפי הסינים. 
הקיבה והטחול הם צמד חמד, מעבדה. שעות פעילות השיא של הטחול הן בין 9-11.
צ'י-אנרגיית הטחול היא זו שאחראית על תהליך הטרנספורמציה+טרנספורטציה (חילוף חומרים..).

*הטחול הוא איבר כמעט חסר משמעות ברפואה. זהו המקום אליו הולכות כדוריות דם האדומות מרצונן החופשי למות.. 

לפי הסינים, לאיבר זה ולצ'י שלו (האספקט האנרגטי של האיבר), תפקיד אחד החשובים!

לכל איבר פנימי יש צ'י-אנרגיה, ועוד מספר מאפיינים:

1. מרידיאן- ערוץ אנרגטי לאורך הגוף http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A6%27%D7%99#
.D7.94.D7.9E.D7.A8.D7.99.D7.93.D7.99.D7.90.D7.A0.D7.99.D7.9D_-_.D7.A2.D7.A8.D7.95.D7.A6.D7.99_.D7.90.D7.A0.D7.A8.D7.92.D7.99.D7.94
 

 

2. רגש הקשור לאיבר, משפיע עליו וגם מושפע ממנו.

3. תפקודים ותפקידים קואופרטיביים עם שאר האיברים.

המלצה בפועל: הזמן הכי טוב לארוחה הגדולה (לא להגזים בגודל כמובן.. אחרת תהיה לחות.
יהיה ברור יותר בהמשך מה זה אומר) ביום הוא בין 7-9. גם בין 9-11 זה לא רע.

במישור הרגשי:

הרגשות השייכים לטחול ולקיבה, הם: תהליכי חשיבה ודאגה
(כן כן.. חשיבה היא רק עוד רגש בסל הרגשות לפי הסינית).

דאגנות יתר מפריעה לטחול לבצע תפקידו ועלולה להפריע לטרנספורמציה+טרנספורטציה.
תהליכי חשיבה בזמן האוכל, מעכבים את העיכול. 

המלצה בפועל: לעכל מחשבות בנפרד. לעכל מזון בנפרד.

להרגע לפני האוכל ועדיף גם להיות ברוגע אחרי האוכל (ובכלל... להרגיע J  ).

 

guest artuc helena 1

 
  הקו על הרגל שבתמונה למעלה זהו המסלול החיצוני של מרידיאן הטחול. 

לחיצות לאורך המרידיאן עשויות לחזק את הטחול ואת תפקודיו.

המלצה בפועל: לקחת מארוך, ולגלגל מכף הרגל עד המפשעה כמה פעמים. בהתחלה קצת כואב,
אך באיזשהו שלב זה נעים.
מעבר לכף שפעולה זו משפעלת את הטחול, היא מיטיבה עם המערכת הלימפתית.

ההסבר למה הוא ארוך ומייגע אז לא אטריח אתכם..

למי שרוצה לדעת על מערכת הלימפה יותר בבקשה:

http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7%A2%D7%A8%D7%9B%D7
%AA_%D7%94%D7%9C%D7%99%D7%9E%D7%A4%D7%94

*שיטה נוספת יעילה ואף כיפית לגרות את מרידיאן הטחול: באמבטיה,
לקחת איזו ליפה ולקרצף את פנים הרגל מכף הרגל עד למפשעה.
עדיף כשהברף כפופה בשביל שיהיה נח.

יש לך עוד!!! 

מה הטחול לא אוהב?

-לחות.

אחד המושגים מעולם הרפואה הסינית בעולם המערבי מפני שרובנו סובלים מהלחות הזאת..

לחות לפי הרפואה הסינית: כל נוזל גוף שלא נמצא במצב הצבירה המיטבי שלו/הצטברויות של נוזלים.
 

לדוגמא: צואה רכה, בצקות בקרסוליים. גם עודף שומן נחשב ללחות.
לחות יכולה גם להתבטא גם סתם בנפיחות בבטן.
לטחול קשה לבצע תפקידו תחת לחץ וגם תחת לחות!
אחת הסיבות העיקריות להצטברות של לחות בגוף היא כמובן תזונה לא מתאימה.. אבל לא רק.

לא ארחיב כדי לא לסטות מהעיקר שהוא: מה ניתן לעשות עם הלחות הארורה..

לצמחי מרפא מסוימים, תכונות המאפשרות הנעה של הלחות וע"י כך שיפור העיכול וחיזוק הטחול. 

הנה הפייבוריטים שלי: הל, מגנוליה, מנטה, תה ירוק, נענע, קליפת קלמנטינה מיובשת. 
*לאילו מביננו שמזיעים הרבה וחם להם תמידית לא מומלץ להרבות בהל.

המלצה בפועל: לשתות חליטת תה (אפשר גם להכין תה קר בקיץ)

של אחד מהצמחים למעלה או מיקס, על בסיס יומיומי, מאד יחמיא למערכת העיכול.
ישנם גם מאכלים שלהם תכונות שעוזרות לגוף להוציא את הלחות. 

הנה הפייבוריטים שלי: צנון/נית, גריסי פנינה, שעועית אזוקי.

-אני מחזירה אותנו לנושא האנרגיה-צ'י. לצ'י מספר תפקידים, אתמקד בזה הרלוונטי לנו לעכשיו:

צ'י=תנועה. אין צ'י, אין תנועה. נכון נשמע הגיוני שבשביל לחזק את הצ'י אפשר פשוט, לנוע?

 

המלצה בפועל:פעילות גופנית זה נפלא.. אבל היא צריכה להיות מותאמת
באופן אישי לכל אחת ואחד מאיתנו.

ובכן, יש כמה שיטות תנועה שנמצאו כמיטיבות עם רובנו! הפייבוריטים שלי:
יוגה (ישנם תרגילים מסוימים שלאלה עם פציעות בברך לא מומלץ לבצע), טאי צ'י ופילאטיס מכשירים.

אגב זה נושא די נחקר:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22802698

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23439736

לסיכום, לפי עקרונות הרפואה הסינית שהם בעצם גם עקרונות הטווינה, לשפר את חילוף החומרים זה: 

להסתנכרן עם השעון הביולוגי של הגוף, להרגיע, לחזק טחול, להניע לחות. ולנוע.

לבריאות J

 

 

הלנה אלהאור

טווינה-תרפיסטית - רפואת מגע לפי הרפואה הסינית

 https://www.facebook.com/helena.ellaor

 

 

חדשות - חם באתר !

 

סנסה