איך פעילות גופנית מחזקת את הלב וכלי הדם

שלוש השפעות עיקריות שמונעת מחלות לב ומשפרת את איכות החיים

השפעת הפעילות הגופנית על הלב וכלי הדם – שלוש ההשפעות העקריות

מאת: ניר הדס  02/11/2012

 

פעילות גופנית מחזקת את שריר הלב ומגדילה את כוחו ועמידותו וכן את יכולתו להזרים יותר דם
לגופנו ובכך משפרת את הבריאות ומאריכה את החיים. פעילות גופנית "מנקה" ומגמישה את כלי הדם
(עורקים, נימים וורידים) ובכך משפרת את זרימת הדם ואת תפקודי הגוף השונים, מוסיפה לנו כוח ומרץ,
משפרת יכולות קוגניטיבית ואת חילוף החומרים, מונעת מחלות לב וכלי דם ומחלות רבות נוספות.

בנוסף, האימון הגופני בונה כלי דם חדשים וכך משפר את איכות החיים ומהווה גורם שיקומי רב ערך. 
מחלות לב וכלי דם הם גורם התמותה בטרם עת הראשון במעלה בעולם המערבי. 

 

איך פעילות גופנית משפיעה על הלב וכלי הדם ובכך מאריכה את ממוצע אורך המיחייה 
ומשפרת באופן משמעותי את תפקודי הגוף ואיכות החיים ?

שלושת התמורות החשובות:

 

1. לב גדול וחזק יותר – הלב הוא שריר ככול השרירים ובנוי בצורת שק שבהתכווצותו "לוחץ"
את הדם לעורקים וכלי הדם ומהם מספק הזנה לגוף כולו. הפעילות הגופנית מחזקת את השריר
(שהינו דופן ה"שק") ע"י עיבויו וע"י הגדלת נפח ה"שק" כולו.

העיבוי של דופן השריר מתרחש בעיקר כתוצאה מפעילות גופנית אנאירובית, שהינה התנגדות
ללחץ גדול והמספר חזרות מועט יחסית. את הפעילות האנאירובית ניתן לעשות באמצעות משקל הגוף,
גומיות, משקוליות, מכשירים ועזרים שונים נוספים.

הגדלתו של שריר הלב (נפח ה"שק") מתרחשת בעיקר כתוצאה מפעילות אירובית, שהינה פעילות
שמעלה את הדופק ושומרת אותו גבוה לאורך זמן. פעילויות אירוביות הו: ריצה, הליכה, אופניים,
שחייה, ריקוד ועוד.

שריר לב חזק וגדול יותר משמעו יכולת להזרים יותר דם (נפח פעימה) עם כל כיווץ (דופק)
וכך יכול הגוף להוריד את הדופק וע"פ אסכולות מסוימות, להאריך בכך את החיים.

 

2. כלי דם פתוחים וגמישים יותר – כאשר אנו מבצעים פעילות גופנית נדרש יותר דם בשרירים
ולכן הדופק עולה (זמנית) והלב מזרים יותר דם דרך כלי הדם (שהם העורקים הנימים והוורידים).
כאשר הדם "שוצף" דרך כלי הדם, הוא מנקה את המשקעים השומניים/מינראליים (רובד טרשתי)
שמצטברים דרך קבע על דפנות כלי הדם ובכך מצרים אותם ומקשים על זרימת הדם וגם מרחיב
את כלי הדם כדי שיוכלו להזרים את כל הדם הנוסף ובכך שומר על גמישותם.

התוצאה היא ירידה בלחץ הדם (מכיוון שיש יותר נפח בכלי הדם לאותה כמות של דם) הפוגע בגוף
מבלי שנרגיש ("הרוצח השקט"), ירידה בסיכון להתקפי לב (סתימה בעורק שמזרים דם לשריר הלב עצמו)
וירידה בסיכון לשבץ מוחי (סתימה בעורק שמוביל דם למוח).

השיפור בזרימת הדם בגוף משפר את תפקודו בכל ההיבטים. יש לנו יותר כוח ואנרגיה,
המוח מתפקד טוב יותר, כך גם מערכת העיכול וכן הלאה. התהליך הזה מתרחש בעיקר
כתוצאה מפעילות אירובית קבועה, כחלק משגרת החיים.

 

3. יותר כלי דם – מעט מידי נאמר על יכולתו המופלאה של הגוף לבנות כלי דם חדשים.
באו ונחזור על הדברים שוב: הגוף מסוגל לייצר כלי דם חדשים יש מאין ולהאריך את סך
"הצנרת" של כלי הדם בגוף!

משמעות אחת היא שכל תאי הגוף מקבלים יותר חומרי הזנה ובכך משתפרים כמעט כל
מדדי הבריאות הידועים וכל תפקודי הגוף השונים.

משמעות שנייה, דרמטית באותה המידה, היא ההשפעה השיקומית. דמו לעצמכם איך הגוף
"סולל" כלי דם חדשים שעוקפים סתימות בכלי הדם פגועים או איך עץ מגדיל את כמות שורשיו
וכמות ההסתעפויות שלהם ובכך משפר את יכולתו לקבל מים וחומרי הזנה ונהייה עץ חזק ובריא יותר.

כלי דם חדשים נבנים בעיקר כתוצאה מפעילות אירובית סדירה.

 

סיכום ומסקנות –

לפעילות גופנית יש יכולת מניעה ושיקום ממחלות לב וכלי דם בפרט ומשפיעה על בריאותנו והרגשתנו
בכלל, עד שנשאלת השאלה: מי רוצה לוותר על כל הטוב הזה?
הפעילות הגופנית האידיאלית,
משלבת אימון אירובי ואימון כוח/התנגדות. 
את תוכנית האימון כדאי לבנות ע"פ עקרונות יעילות בסיסיים,
כמו התאמה אישית, הדרגה וכך הלאה.  

פעילות גופנית משפיעה על כוחו של הלב ואת נפח הפעימה. בכך היא משפרת את תפקודו, 
את עמידותו בפני מחלות לב ומאריכה את חיינו.
פעילות גופנית מורידה את לחץ הדם, 
משפרת את זרימתו ומשפרת את כל תהליכי החיים הגוף. כך משתפרים התפקודים הפיזיים 
וכן המנטאליים שלנו ואיכות חיינו עולה פלאים.
                                       

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

להרחבה בנושא העקרונות ליעילות בפעילות גופנית, שילוב מרכיבי הכושר החיוניים,
מה ההיא פעילות אירובית יעילה, מהו ואיך מודדים "דופק מטרה" ושפע של מידע שימושי נוסף,
הנכם מוזמנים להוריד את הספר האינטרנטי החינמי -
"אימון גופני אפקטיבי– איך להגיע לתוצאות"

לקבלת המתנה היכנסו לקישור : http://www.tovlibegufi.co.il/2012-04-18-12-23-37

 

חדשות - חם באתר !

 

סנסה